استرجاع كلمة المرور :: تفعيل العضوية :: طلب كود تفعيل العضوية :: مركز التحميل :: قوانين الموقع  

العودة   سوق الدوحة > المنتديات العامه > المجتمع القطري

المجتمع القطري لكل ما يخص المجتمع القطري

إلى أين تأخذنا القسائم التعليمية؟!

اقتباس   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salimsalem سؤال الى اخواني القطريين نفسي اعرف ليه بتحطوا ولادكم في مدرسة اجنبية ومبسوطين قوي انو ولادكم بيعلموهم بريطاننين وامريكان وبنفس الوقت تجيبولهم اساتذة للبيت يشرحولهم ماذا قال لهم الاجنبي.يعني انتو بتحطوا قسط مدرسي مش اقل من 30 الف وتعليم خصوصي ضعفه وبعدين الولد ...

LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 30-09-2012, 10:04 PM
ادارة المنتدى
combo غير متواجد حالياً

عدد التعليقات: 0 تعليق
حدث بيانات الدوله!
افتراضي رد: إلى أين تأخذنا القسائم التعليمية؟!

اقتباس
 مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salimsalem
سؤال الى اخواني القطريين
نفسي اعرف ليه بتحطوا ولادكم في مدرسة اجنبية ومبسوطين قوي انو ولادكم بيعلموهم بريطاننين وامريكان وبنفس الوقت تجيبولهم اساتذة للبيت يشرحولهم ماذا قال لهم الاجنبي.يعني انتو بتحطوا قسط مدرسي مش اقل من 30 الف وتعليم خصوصي ضعفه وبعدين الولد يتعب ويكره الدراسة وبعدين تسألو ليه التعليم بقطر فاشل او تضحكو على روحكم وتكتبوا بالجرايد ان قطر الرابعة عالميا بالتعليم. انتوا تستهبلو على مين.
طيب لو حطيتو الولد بمدرسة عربية محترمة يتعلم فيها بجد وتجيبولو استاذ اجنبي واحد يعلموا الانكيزية عشان يتكلم زيهم(مش انتو عايزين كده)حيبقى اوفر من انو تجيبو 3 او 4 اساتذة لكل المواد العلمية وتوفرو عليكم وعلى الولد المسكين ضغط مادي ومعنوي وتبطلو شكاوي بالجرايد من غلاء الدروس الخصوصية.
طيب انا حاقولكم انا باحكي كده ليه.انا كنت بدرس بمدرسة اجنبية بادارة عربية ل 4 سنين والكل مبسوط الحمدلله وبعد 4 سنين ما فيش زيادة لي.لما رحت المدير قللي هوا انت فاكر نفسك بريطاني؟؟؟؟؟؟؟؟ مع انو اكتر من مرة قللي دول مش بيعلموا دول يستهبلونا. قلتلو ماشي يبقى خللي البريطانيين ينفعوك ورحت ماشي من المدرسة. وكنت كل ما أقدم على مدرسة اجنبية بادارة اجنبية كان جوابهم انهم عايزين اجانب.قلت ماشي.رحت اعلم خصوصي واخود عالساعة 200 و 250 ريال.ودلوقت انا بحصل ضعف راتبي للي كنت باخدو بالمدرسة القديمة. انا صراحة مبسوط.دوام على كيفي وراتب كويس وأصحى براحتي وما حدش يقللي تعال اجتماع.طيب وين المشكلة؟؟؟؟؟؟؟
بصراحة المشكلة بكل بساطة هي الطفل للي بيكره المدرسة.حطو نفسكم مكانه وجربوا الضغط ده.دنتو بتروحوا دوام واحد وتيجوتعبانين قويييييي ومش فاضيين لولادكم.امال هم حيعملو اييه والكلام ده منهم لما اسألهم انتو لي تبقو نعسانيين على طول.
والمشكلة التانية هي الاجانب للي مش بيدرسوا.صدقوني يا جماعة انا كنت بعلم معاهم ويكونو فاكريني بالاول اجنبي زيهم من لهجتي القريبة و اسمي اللي بيغشهم . انتو حريين تصدقوا , دول كانو يستهزؤن منكم ويقولو لماذا العذاب مع هؤلاء المتخلفين, دول بدو. كانو يمضو اوقاتهم بالحديث عن نفسهم ومغامرتهم مع البنات وكان في استاذ يقول للتلاميذ انو عندو اولاد وهوا مش متجوز ويقول للبنات عادي دا طبيعي.وكان يستهزؤن من تقاليدكم وطريقة لبسكم والاكثر من كل ده والله على ما أقول شهيد كانو ينزعجو لما يسمعوا قرآن بالمدرسة بحيث المدرسة اسلامية.وياما ياما حصلت مواقف تبين كرههم واستخفافهم, والله العظيم لو حصلت معانا كنا انطردنا من المدرسة من زمان لا والله ومن البلد كله .وكانت الادارة تداري الامور وتتكتم.سبحان الله .لا بل كانو يتقاضو رواتب بالخيال وهم على طول بمراكز عالية ما كانوش بيحلموا فيها ببلادهم حتى انهم هم اهم من القطري نفسه وانتو طبعا عارفين كدا كويس. والاهبل من كل ده .....؟؟؟؟؟ قال ايه المجلس الاعلى حاليا بيرفض طلبات معلمات عمرهم اكتر من 45 سنة؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طيب انتو رحتو المدارس الاجنبية وشفتو امثال العجوز مسز كايتي .الله يرحمها ( والاهل والمدرسة مهبولين فيهم و مبسوطين قوي) أو روحتو جامعة شمال الاطلنطي ؟؟؟؟؟؟؟ وشفتو المدرسين ؟؟؟؟؟؟؟؟انتو بتشوفو اللي كل العالم بتشوفو؟
وبعدين بتقولو العربي جاي يسرقنا انا سامعها من اطفال كتير. قولكم مين بيقول كده امام الاطفال. طيب هو راتب الاستاذ العربي ايه؟؟؟؟؟؟ اعلى راتب اذا كان في مدرسة بتقدر 15 الف. طيب الاجنبي كم؟؟؟؟؟؟؟؟ انتو احسبو وشوفو واسالو نفسكم التعليم هنا غالي قوي ليه؟؟؟؟؟؟؟؟ على حساب مين؟؟؟ وبالاخر اللي بيعلم بضمير ياخد فتات محسود عليه واللي جاي يتشمس عندكم ويتفشخر عليكم ويستهبلكم يتقاضى بالهبل وانتو ملاقينو طيب جدااااااااااااا وبسيط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دانتو البسطاء يا احباءي
انا نفسي اعرف ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هم سحرة ام انتم الاغبياء
ارجوكم سامحوني على صراحتي بس كان لازم حد يحكي الواقع للي احنا مخجولين منو.اعتذر اذا جرحت مشاعركم بس اوقات الحقيقة تجرح.واخيرا اعتذر على طول الرسالة. والسلام عليكم ورحمة الله

اخوي انا قرأت تعليقك كاملا الان لاستوضح النقاط كامله

عن الاجانب الغربيين و العرب

نحن كعرب او مسلمون عندنا قواسم مشتركه في الثقافه وهذا يجعل تصرفاتنا مع بعض مختلفه عن تصرفاتنا مع الغربيين

هذه معلومه نفسيه. تعلمتها في دوره و كورس في التعامل و التعاطي مع الموظفين

التعامل مع العرب و المسلمين يتم على ان الشخص امامي يفهم عقليتي و ثقافتي فهو مدرك لما احب او اكره

واي خطا او تصرف مختلف لما لا ارغب به يعتبر تعمد و تنافس و اخلال بما افكر به. فيكون التعامل قاسي مع يشاركني نفس الثقافه

حتى لو لم يخطى بشيء فالعقل نفسيا يعامله كما يعامل المواطن ومن هم من نفس الخلفيه العقليه

الغربيين لا ينطبق عليهم هذا التفكير النفسي. فستجد ان اي خطأ يقابل بعفويه وتسامح لاعتقاد عقولنا انهم لا يفهمون خلفياتنا

بل ويتعامل معهم على انهم افضل من غيرهم لان نمط حياتهم و ثقافتهم مختلف تماما

انا معك ان بعضهم سيء لكن قليل من يكشف هؤلاء او يتذكر تصرفاتهم السيئه لاسباب نفسيه لا دخل لها بمشاعرنا نحوهم

سوء الخلق قد يصدر من اي فئه فهناك غربيين جيدين. وعاشرناهم لمدد طويله وهناك السيئين

ايضا العرب و المسلمون هناك جيدين وهناك سيئين

المشاكل التي ذكرت. تحصل في كل الفئات عرب و غربيين. وهي امور شخصيه

اذا رأيت وضع في مدرسه حيث الغربيين يلعبون بالنظام و يكرهون البلد

انا رأيت عرب. اسوء منهم و وضعوا عصابه من نفس الجنسيه تملكت الوظائف المهمه بل و يضرون القطريين اكثر من الغربيين الذين ذكرت بتعليقك

نرجع ونقول امور فرديه و شخصيه.

كما حدث في كليه المجتمع الى ان كشفت المشاكل و طردت المسؤوله الغربيه و وضع مدير قطري مكانها

التوقيع - combo
http://www.shuraym.com/

استمع الى هذه الايات العجيبه من سوره مريم
http://shuraym.com/main/?songs=art&a...ay=1514#player

قديم 01-10-2012, 12:26 AM
عضو VIP
عرين الاسد غير متواجد حالياً

حدث بيانات الدوله!

اقتباس
 مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة combo
يا هلا اخوي عرين الاسد كيف احوالك فديت خشمك

زمان ما تواصلنا بالمواضيع و التعليقات

القصور مني لعدم دخولي المنتدى برمضان وبعده. لتغير الوقت معي بامور اخرى

منتدانا عائله وافضل ما فيه. ان الكل يدلي برأيه و يحترم الاخرين

للعلم انا ايضا استفيد من النقاش. مهما كان سن المناقش او عقليته. فقد يعلق بشيء يزيد موسوعتنا العقليه عن شيء معين او سلوك معين

قرأت تعليقك عن الموضوع. و الدراسات المؤيده لمنع الاختلاط واعتقد اننا نتكلم من نفس المنطق

حياك الله يالغالي

فعلا قل النشاط في فترة رمضان اسال الله ان ييسر امورك ويعينك

ويعلم الله اني ارتاح في هذا المنتدى بشكل كبير واشعر انه يختلف عن المنتديات القطرية الاخرى وله ميزة الحضور الدائم والمشاركه من الجميع واقلام مميزه في الحقيقه نستفيد منها كثيرا اسال الله ان يزيدها ويبارك فيها.

وفعلا قرأت منذ فترة طويله عن هذه الدراسةالامريكيه وللاسف هم الان مستمرين في الفصل بين الجنسين ونحن مستمرين في الاختلاط هم انتهوا من فترة عاشوها وفشلت واظهروا فسادها ونتائجها على الطلبه والمجتمع ونحن للاسف نعيد تجربتهم الفاشله وكل هذا باسم الحريه والعداله والمساواة والتحضر وان قلت لهم هذا خطأ قالوا لك انت متحجر وغير مثقف ولا تعترف بالاخر :)

اتمنى من الجميع مشاهدة هذا الفلم القصير الذي يحكي عن اهمية الفصل بين الجنسين باسلوب علمي هذا فلم امريكي حتى لا يقولوا ان من سوالف المطاوعه المتشدين او السلفيه :)

‫دراسة امريكية تنصح بعدم الاختلاط.flv‬‎ - YouTube

التعديل الأخير تم بواسطة عرين الاسد ; 01-10-2012 الساعة 12:41 AM.
قديم 01-10-2012, 08:51 AM
الصورة الرمزية ام ود
عضو نشط
ام ود غير متواجد حالياً

حدث بيانات الدوله!

يا اخونا...... يا مسكين

صج انك مسكين ومبين بعد عليك وايد على نياتك واتكلم بعفوية

السموحه بس محد في المدرسة المختلطة الا ولدك صح مااصار على ولدك شي والحمدلله والله يحفظه لك بس عيال الناس ممكن يكونون اضعف من ولدك ... ويمكن ولدك نسوي شي او صاير عليه شي وعاجبته السالفة وساكت لا قدر الله .... يعني انا مابي اطرع في ولدك عيوب ادري ان كل ام واب يشوفون عيالهم احسن العيال ولكن التصرفات خارج البيت تختلف ... وليش هل انت مع ولدك في المدرسة عشان اتعرف شنو يسوي ومايسوي ....

انا اسفه على الكلام يمكن يكون جارح او قاسي بس حابه انبهك ان مش كل ولد مؤدب يطلع مؤدب على طول احيانا الواحد يمل من الادب على طول .... واحيانا بعد الواحد يمل من قلة الادب على طول

يعني ردود افعال

وشكرا

قديم 01-10-2012, 09:33 AM
الصورة الرمزية Smile Faby
مراقبه
Smile Faby غير متواجد حالياً

عدد التعليقات: 2 تعليق
حدث بيانات الدوله!

اقتباس
 مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salimsalem
سؤال الى اخواني القطريين
نفسي اعرف ليه بتحطوا ولادكم في مدرسة اجنبية ومبسوطين قوي انو ولادكم بيعلموهم بريطاننين وامريكان وبنفس الوقت تجيبولهم اساتذة للبيت يشرحولهم ماذا قال لهم الاجنبي.يعني انتو بتحطوا قسط مدرسي مش اقل من 30 الف وتعليم خصوصي ضعفه وبعدين الولد يتعب ويكره الدراسة وبعدين تسألو ليه التعليم بقطر فاشل او تضحكو على روحكم وتكتبوا بالجرايد ان قطر الرابعة عالميا بالتعليم. انتوا تستهبلو على مين.
طيب لو حطيتو الولد بمدرسة عربية محترمة يتعلم فيها بجد وتجيبولو استاذ اجنبي واحد يعلموا الانكيزية عشان يتكلم زيهم(مش انتو عايزين كده)حيبقى اوفر من انو تجيبو 3 او 4 اساتذة لكل المواد العلمية وتوفرو عليكم وعلى الولد المسكين ضغط مادي ومعنوي وتبطلو شكاوي بالجرايد من غلاء الدروس الخصوصية.
طيب انا حاقولكم انا باحكي كده ليه.انا كنت بدرس بمدرسة اجنبية بادارة عربية ل 4 سنين والكل مبسوط الحمدلله وبعد 4 سنين ما فيش زيادة لي.لما رحت المدير قللي هوا انت فاكر نفسك بريطاني؟؟؟؟؟؟؟؟ مع انو اكتر من مرة قللي دول مش بيعلموا دول يستهبلونا. قلتلو ماشي يبقى خللي البريطانيين ينفعوك ورحت ماشي من المدرسة. وكنت كل ما أقدم على مدرسة اجنبية بادارة اجنبية كان جوابهم انهم عايزين اجانب.قلت ماشي.رحت اعلم خصوصي واخود عالساعة 200 و 250 ريال.ودلوقت انا بحصل ضعف راتبي للي كنت باخدو بالمدرسة القديمة. انا صراحة مبسوط.دوام على كيفي وراتب كويس وأصحى براحتي وما حدش يقللي تعال اجتماع.طيب وين المشكلة؟؟؟؟؟؟؟
بصراحة المشكلة بكل بساطة هي الطفل للي بيكره المدرسة.حطو نفسكم مكانه وجربوا الضغط ده.دنتو بتروحوا دوام واحد وتيجوتعبانين قويييييي ومش فاضيين لولادكم.امال هم حيعملو اييه والكلام ده منهم لما اسألهم انتو لي تبقو نعسانيين على طول.
والمشكلة التانية هي الاجانب للي مش بيدرسوا.صدقوني يا جماعة انا كنت بعلم معاهم ويكونو فاكريني بالاول اجنبي زيهم من لهجتي القريبة و اسمي اللي بيغشهم . انتو حريين تصدقوا , دول كانو يستهزؤن منكم ويقولو لماذا العذاب مع هؤلاء المتخلفين, دول بدو. كانو يمضو اوقاتهم بالحديث عن نفسهم ومغامرتهم مع البنات وكان في استاذ يقول للتلاميذ انو عندو اولاد وهوا مش متجوز ويقول للبنات عادي دا طبيعي.وكان يستهزؤن من تقاليدكم وطريقة لبسكم والاكثر من كل ده والله على ما أقول شهيد كانو ينزعجو لما يسمعوا قرآن بالمدرسة بحيث المدرسة اسلامية.وياما ياما حصلت مواقف تبين كرههم واستخفافهم, والله العظيم لو حصلت معانا كنا انطردنا من المدرسة من زمان لا والله ومن البلد كله .وكانت الادارة تداري الامور وتتكتم.سبحان الله .لا بل كانو يتقاضو رواتب بالخيال وهم على طول بمراكز عالية ما كانوش بيحلموا فيها ببلادهم حتى انهم هم اهم من القطري نفسه وانتو طبعا عارفين كدا كويس. والاهبل من كل ده .....؟؟؟؟؟ قال ايه المجلس الاعلى حاليا بيرفض طلبات معلمات عمرهم اكتر من 45 سنة؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طيب انتو رحتو المدارس الاجنبية وشفتو امثال العجوز مسز كايتي .الله يرحمها ( والاهل والمدرسة مهبولين فيهم و مبسوطين قوي) أو روحتو جامعة شمال الاطلنطي ؟؟؟؟؟؟؟ وشفتو المدرسين ؟؟؟؟؟؟؟؟انتو بتشوفو اللي كل العالم بتشوفو؟
وبعدين بتقولو العربي جاي يسرقنا انا سامعها من اطفال كتير. قولكم مين بيقول كده امام الاطفال. طيب هو راتب الاستاذ العربي ايه؟؟؟؟؟؟ اعلى راتب اذا كان في مدرسة بتقدر 15 الف. طيب الاجنبي كم؟؟؟؟؟؟؟؟ انتو احسبو وشوفو واسالو نفسكم التعليم هنا غالي قوي ليه؟؟؟؟؟؟؟؟ على حساب مين؟؟؟ وبالاخر اللي بيعلم بضمير ياخد فتات محسود عليه واللي جاي يتشمس عندكم ويتفشخر عليكم ويستهبلكم يتقاضى بالهبل وانتو ملاقينو طيب جدااااااااااااا وبسيط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دانتو البسطاء يا احباءي
انا نفسي اعرف ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هم سحرة ام انتم الاغبياء
ارجوكم سامحوني على صراحتي بس كان لازم حد يحكي الواقع للي احنا مخجولين منو.اعتذر اذا جرحت مشاعركم بس اوقات الحقيقة تجرح.واخيرا اعتذر على طول الرسالة. والسلام عليكم ورحمة الله

أخوي ،، الخير يخص والشر يعم ،،
المثال الي ذكرته في مدرسه وحده او يمكن يقتصر ع عدد معين من المدرسين ،،
انا أشتغل في مدرسه خاصه ،، بإداره أجنبيه ،، مع مدرسين أجانب ،،
بس أوضح لك شغله.. في يوم كنا نتكلم فيه عن الاسلام فكنا نشرح لهم بعض الامور الاساسيه الي لازم يعرفونها و(لازم يحترمونها كونهم في بلد إسلامي)..
كانوا جدا متفاهمين ويسالون ويتناقشون معانا ،،
غير ان بعضهم كانت لهم خلفيه ( او خبره سابقه في بلد مسلم اخر) فكان يفهم الباقين ..
في شغله ثانيه يحترمون وقت الصلاه ،، وجاني اكثر من مدرس يبي شرح الصلاه وطريقتها..
يمكن ع قولتك ان هم يجاملون لانهم يعرفونا مسلمين وغيره ،، لكن هالشي مايفرق ،،
دامه محافظ ومحترم ع قواعد الاساسيه امامنا وامام طلابنا ،، فهذا هو المهم ( يسطفل بينه وبين نفسه ع قوله الشاميين )..

الشغله الثانيه،، هل كل المدرسين العرب ممتازين وماعليهم كلام ،،
بغض النظر عن الجنسيات بذكر لك مثال بسيط وانت احكم
( في احد المدارس المستقله مدرسه لغه عربيه ( عربيه الجنسيه ) تقول لطلابها (الله يلعنكم،، الله ياخذكم ،، يا عيال ...... وغيره)
ولو انت متابع وطني الحبيب راح تسمع الشكاوي(المتلتله) ع نفس النقطه ..
المفروض دام المدرسة ملسمه وعربية فالاولى والاحق انها تمثل الدين من حيث الاخلاق والادب ..

ولكن أخوي العزيز عمرها ماكانت الديانه هي المعيار في تفوق الطلاب من عدمه ،،
انا ما ادافع عن اجانب ولا قاعده اذم فالعرب ،،
انا بس اقول لك ان ( لكل شي سلبياته وايجابياته)
المدرسه تكون ناجحه بسياستها وهدفها ( ع جعل الطلاب اولا)
وايضا تحدد بمدى امانه المدرس واتقانه لعمله والتزامه ع توصيل المعلومه بالشكل الصحيح ..

- ( عجبتني في موضوعك نقطه مهمه تطرقت لها ،، الا وهي ان بعض الاباء مايدري عن عيالة ،، ولا عن دراستهم ،،ويمكن مايدري اصلا في اي مرحله ،،
ولايراعي ظروف ابنه النفسيه وللاسف هالشي ينعكس سلبي ع اداء الابناء الدراسي ،،فاعتقد أن هالنقطه هي المحور الاساسي والموهم في تراجع مستوى بعض الطلاب .. وليس اداره المدرسه ( عربيه كانت او اجنبيه ) )

التوقيع - Smile Faby

When I smile
The whole world stops and stares for awhile